همه‌چیز درباره کمپرسور یخچال

همه‌چیز درباره کمپرسور یخچال

همه‌چیز درباره کمپرسور یخچال

کمپرسور چیست؟

برای اینکه یخچال بتواند سیستم سرمایشی خود را کنترل کرده و از ورود گرمابه درون یخچال جلوگیری کند نیازمند وسیله‌ای است که این کار را انجام دهد. کمپرسور وسیله‌ای است که بااتصال به قسمت پشتی یخچال از ورود گرما و افزایش سرمای بیش‌ازحد فضای درون یخچال و موتور یخچال جلوگیری می‌کند.

نحوه‌ی عملکرد کمپرسور

کمپرسور از یک پمپ تشکیل‌شده است. این پمپ در درون کمپرسور در فضایی که از روغن و تعدادی بیت تشکیل‌شده مهروموم‌شده است. تعدادی لوله به بخش بیرونی کمپرسور متصل هستند. کمپرسور گازی که درون یخچال پخش می‌شود را از طریق پمپ به لوله‌ها منتقل کرده و به فضای یخچال ارسال می‌کند.

اجزای تشکیل‌دهنده‌ی کمپرسور و عملکرد آن‌ها

کمپرسور از پیستون، میلنگ و سوپاپ تشکیل‌شده است. میلنگ توسط موتور آسنکرون که در درون محفظه کمپرسور قرار دارد باعث به حرکت درآمدن پیستون‌ها می‌شود. پیستون مانند یک تلمبه رفتار می‌کند. این تلمبه با فشارهای خود به سوپاپ‌ها باعث بازو بسته شدن آن‌ها شده و گاز درون یخچال را درون سیلندرها به حرکت درمی‌آورد. با حرکت رفو برگشتی پیستون‌ها گاز همواره وارد لوله‌ها شده و ازآنجا به فضای درونی یخچال وارد می‌شود.

اختلال کمپرسورها

کمپرسورها به دلیل اینکه همواره روشن بوده و در حال فعالیت هستند ممکن است دچار استهلاک شده و خراب شوند.

دلایل خرابی کمپرسورها:

۱) مشکل در سیم‌پیچ‌ها و سوختگی آن‌هاست: اگر اتصالات الکتریکی ساختمان و پریز برقی که یخچال به آن متصل است آسیب ببیند و دچار نوسان باشد باعث خرابی و سوختگی سیم‌پیچ‌ها می‌شود.

۲) از بین رفتن آب‌بندی داخلی: اگر عمر کمپرسور تمام شوند روغن درون آن به بیرون می‌ریزد و عملیات سردسازی ازکارافتاده و کمپرسور می‌سوزد.

۳) افزایش حجم کمپرسور و گریپاژ آن: اگر کمپرسور صدای تق‌تق بدهد و این صدا مربوط به رله استارت نباشد کمپرسور گریپاژ کرده است. گاهی در ابتدای نصب به دلیل نصب نادرست نیز این اتفاق می‌افتد.

تعویض کمپرسور

بعدازاینکه اتصالات و اجزای کمپرس بررسی و تعویض شد باید مدار گاز و کمپرسور را وکیوم کرده و گاز آن را شارژ کنند که بسیار حساس بوده و باید با وزن دستگاه تنظیم شود. پس‌ازاین مراحل کمپرسور را به یخچال جوش می‌دهند.

 

مقالاتیخچال فریزر

صنعتییخچال فریزر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 6 =