راهنمای جامع تبدیل واحد دما و کاربرد آن در یخچال و فر


راهنمای تبدیل واحد دما در یخچال و فر

تبدیل واحد دما چیست و چه کاربردی دارد ؟

در ایران واحد اندازه گیری دمای رسمی درجه سلسیوس یا همان درجه سانتی گراد است.  معمولا دمای هوا توسط مراجع رسمی و اداره ی هواشناسی ( هرشب در اخبار ) با مقیاس سانتی‌گراد اعلام می شود. به همین دلیل مقیاس سانتی گراد برای ما ملموس تر و قابل فهم تر است .

اما در بسیاری از لوازم خانگی ساخت کشورهای دیگر، مانند یخچال، فریزر، فر، ماکروویو و … مقیاس فارنهایت، نشان دهنده ی دما است. به همین منظور دانستن تبدیل واحد فارنهایت به سانتی گراد  و سانتی گراد به فارنهایت نیازی حیاتی است.

کاربرد دانستن دما و تبدیل آن در زندگی روزمره مخصوصا در آشپزخانه بسیار مهم می باشد، به عنوان مثال شما بعد از خرید مواد اولیه غذایی نیاز به نگهداری مقدار مازاد آن را درون یخچال و یا فریزر دارید از این رو باید دمای دقیق آن را مطابق با شرایط نگهداری مواد غذایی خود تنظیم کنید و یا در صورت بروز مشکل در کارکد آن سریعا متوجه شده و در راستای رفع مشکل آن اقدام نمایید .

همچنین یکی از مسائل بسیار مهم در پختن کیک و شیرینی ، تنظیم درجه حرارت فر به شکل صحیح میباشد. مطمئنا اگر کسی حداقل یک بار کیک یا شیرینی تهیه کرده باشید به خوبی به اهمیت پختن آن پی برده و متوجه شده است که اگر خمیر شیرینی به بهترین نحو ممکن تهیه شود ولی خوب نپزد، زحمت بیهوده ای کشیده شده ، بنابراین لازم است که در مورد پخت شیرینی و کیک و نحوه کارکردن با فرهای خانگی نکات زیر را بدانید:

  1. معمولاً کیک و شیرینی هایی که دارای حجم زیادتری هستند با حرارت متوسط و مدت زمان زیاد، پخته می شوند.
  2. کیک و شیرینی هایی که ریز و کوچک هستند (به جز شیرینی هایی که سفیده یا زرده زیاد در آنها به کار رفته) حرارت زیاد و وقت کمتری برای پخت نیاز دارند.
  3. اگر حرارت فر برای پخت کیک یا شیرینی زیاد باشد باعث می شود که روی آن پخته و وسط خمیر خام بماند، زمانی که این حالت پیش آمد بهتر است یک تکه کاغذ فویل را چند لایه کرده و روی آن بیاندازید، به نحوی که به شیرینی یا کیک آسیب نرساند و دوباره آن را درفرقرار دهید، در این حالت وسط خمیر نیز پخته خواهد شد.
  4. درجه حرارت فر در فرهای مختلف بر اساس سانتی گراد و فارنهایت است که با در دست داشتن فرمول زیر می توان هر کیک یا شیرینی را در هر فری به راحتی پخت و یا میزان دقیق دمای یخچال و فریزر را برای ایجاد بهترین شرایط نگهداری تنظیم نمود :

 

تبدیل سانتی گراد به فارنهایت :

۱) ابتدا عدد درجه سانتی گراد را در ۱٫۸ ضرب می کنیم .

۲) حاصل را با ۳۲ جمع می کنیم .

۳ عدد بدست آمده عدد درجه فارنهایت است.

 

 فرمول کلی تبدیل دما :

۳۲+ (۱٫۸*سانتی گراد )=فارنهایت

مثال) ۲۵۰ درجه سانتی گراد چند درجه فارنهایت است؟

۱) ۴۵۰=۱٫۸* ۲۵۰

۲)  ۴۸۲=۴۵۰+۳۲

۳)   ۲۵۰ درجه سانتی گراد ۴۸۲ درجه فارنهایت است .

تبدیل فارنهایت به سانتی گراد :

۱) ابتدا عدد درجه فارنهایت را منهای ۳۲ می کنیم.

۲)عدد حاصل را بر ۱٫۸ تقسیم می کنیم .

۳)عدد بدست آمده درجه بر حسب سانتی گراد است.

فرمول کلی :

۱٫۸/(۳۲ – فارنهایت)=سانتی گراد

مثال : ۴۸۲ درجه فارنهایت چند درجه سانتی گراد است؟

۱)   ۴۵۰=۴۸۲-۳۲

۲)   ۲۵۰ =۴۵۰/۱٫۸

۳)  ۴۸۲ درجه فارنهایت ۲۵۰ درجه سانتی گراد است.

مقالاتنکات ریز خانه داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =